Ben je klant bij een internetprovider zoals KPN of Ziggo, dan maak je waarschijnlijk ook gebruik van een e-mailadres van Hetnet, KPN, Planet, Chello, UPC, Ziggo, Zonnet of Versatel. Deze e-mailadressen worden kosteloos aangeboden door de provider. Het nadeel is echter dat de veiligheid en de werking niet optimaal zijn. Heb je zelf een domeinnaam geregistreerd, dan maak je waarschijnlijk gebruik van een e-mailadres dat bij de hosting is inbegrepen. Ook hier zorgen de werking en veiligheid vaak voor problemen.
PN
Veel voorkomende problemen
De bovengenoemde providers maken gebruik van POP/IMAP-techniek voor het verzenden en ophalen van je e-mail. Veel voorkomende problemen van POP/IMAP zijn:
- Veiligheid
POP en IMAP zijn technieken waarvan de veiligheid achterhaald is. Er wordt geen gebruik gemaakt van 2-stapsverificatie. Je krijgt geen melding als iemand vanuit een andere locatie probeert in de loggen. Hackers kunnen eenvoudig het wachtwoord achterhalen van een POP of IMAP e-mailadres, waardoor identiteitsfraude kan worden gepleegd. Dat klinkt misschien onschuldig, maar in de praktijk kan dit vervelende gevolgen hebben. Voordat je het weet, worden jouw gegevens gebruikt om online aankopen of verkopen te doen en kunnen er (phishing) mailtjes uit jouw naam worden gestuurd.
- Spam
Iedereen krijgt wel eens ongewenste mail toegestuurd. Om je mailbox schoon te houden, heb je een goed spamfilter nodig. Helaas zijn de spamfilters van e-mailaccounts bij internetproviders zoals KPN en Ziggo niet krachtig genoeg om alle spam tegen te gaan. - Problemen bij het overstappen naar een andere provider
Bij een eventuele overstap naar een andere provider wordt je huidige e-mailaccount per direct opgeheven en raak je je e-mails kwijt. In sommige gevallen blijft je e-mailaccount (op verzoek) nog een aantal maanden beschikbaar, of kun je ervoor kiezen om je e-mailaccount tegen betaling aan te houden. Die optie is er helaas niet altijd. - Synchronisatie
POP en IMAP werkt niet altijd goed op meerdere apparaten, het postvak uit, verzonden items en je adresboek en agenda worden meestal niet goed gesynchroniseerd en de back-up functioneert vaak niet goed. - Opslag
Vaak wordt niet je volledige postvak opgeslagen op een server van de provider. Dus als je iets verwijdert, of er gaat iets mis met je computer, dan is de kans groot dat je mail ook definitief weg is. Uitgaande mail vanaf een andere locatie
Het ontvangen en versturen van e-mail buitenshuis (bijvoorbeeld op vakantie) werkt meestal niet.
Exchange
Een goed alternatief voor POP of IMAP is een e-mailadres dat gebruik maakt van Exchange. Dat is een stuk veiliger, doordat je bijvoorbeeld een 2-stapsverificatie* kunt instellen. Bij gebruik van meerdere apparaten worden alle postvakken, agenda’s en contactpersonen gesynchroniseerd, zodat deze overal hetzelfde worden weergegeven. Bovendien wordt alles opgeslagen in de cloud.
*2-staps verificatie is een extra beveiligingslaag om misbruik te voorkomen.
Ons advies: gebruik een veilig e-mailadres
Wij adviseren om een veilig e-mailadres te gebruiken en bespreken graag met je wat voor jouw situatie het meest geschikt is. Dit kan bijvoorbeeld een gratis @outlook.com, @live.nl, @hotmail.com en in sommige gevallen een @gmail.com of @domein.nl zijn. Het spamfilter van deze accounts is slimmer en zelflerend, waardoor het veel beter in staat is om kwaadwillende mails te herkennen en verplaatsen naar je spambox.
Meer dan alleen e-mail
Naast het verzenden en ophalen van mail, wordt een e-mailadres ook steeds vaker gebruikt om een Microsoft-account aan te maken. Sinds de invoering van Windows 11 verplicht Microsoft je zelfs om in te loggen met een Microsoft-account. Kies je voor een @outlook.com adres, dan is het voordeel dat dit ook meteen een Microsoft-account is.
Microsoft 365
Het nadeel van een gratis e-mailadres is dat er vaak reclame wordt getoond. Kies je voor een betaalde licentie zoals Microsoft 365, dan is dat niet alleen reclamevrij, het biedt ook extra beveiligingsopties. Tijdens de inventarisatie bespreken we alle mogelijkheden.
Wat PC-Score voor je kan betekenen
Wij bieden een totale afhandeling en begeleiding van je oude naar je nieuwe e-mailadres:
- We brengen je situatie in kaart en bieden een passende oplossing.
- Een expert voert de migratie op afstand of op onze Technische Dienst uit.
- We stellen een automatische doorzending* van je oude naar je nieuwe e-mailadres in.
- We stellen een handtekening en een automatisch antwoord in.
- We geven je persoonlijk uitleg over de gewijzigde situatie (telefonisch of in de winkel).
- We bieden hulp als je later toch nog vragen hebt of ergens tegenaan loopt (met PC-Safe Gold).
*als je huidige provider dat ondersteunt
Als je nog gebruik maakt van een oud (onveilig) e-mailadres, dan bieden we de mogelijkheid om deze te ‘migreren’ naar een nieuw e-mailadres. Hiervoor heeft PC-Score een standaard werkwijze ontwikkeld. Het belangrijkste is daarbij dat je oude e-mailadres niet direct wordt opgeheven. We zorgen er ook voor dat de mail de eerste periode nog wordt doorgestuurd van je oude naar je nieuwe e-mailadres, zodat je geen mail kwijtraakt. Verder helpen wij met het inrichten van de 2-stapsverificatie en eventuele andere instellingen die nodig zijn.
Ben je al overtuigd of heb je nog vragen? Wij helpen je graag.
Neem gerust contact op: PC-Score maakt je e-mailsituatie prettiger en veiliger!